Het Hof in Den Bosch heeft beslist dat rechtsbijstandverzekeraar Achmea een beroepsfout heeft gemaakt. Een whiplash slachtoffer heeft op advies van Achmea zijn schade met Interpolis geregeld voor € 15.000,–. Tussen de aanrijding van achteren en de regeling zaten slechts 6 maanden. Er was geen sprake van een medische eindsituatie. Fout van Achmea volgens het Hof, en het was overigens ook netter geweest als Interpolis geen regeling had aangeboden omdat het slachtoffer toen nog arbeidsongeschikt was. Hier vindt u de uitspraak: https://t.co/YSf6cNpz9s.
Dit is een duidelijk voorbeeld van hoe het niet moet. Bij een letselschade zaak kun je beter bij een gespecialiseerd advocaat aankloppen. Whiplash slachtoffers weten nooit wanneer hun klachten zullen verminderen, of verdwijnen. Bij een grote groep mensen is sprake van blijvende klachten en jarenlange schade. Als er geen sprake is van een medische eindsituatie dan is het advies altijd om de schade niet definitief af te wikkelen, maar de aansprakelijke partij op de schade te laten bevoorschotten tot het wel zover is. Het gebeurt ook wel eens dat iemand kort daarna weer van achteren wordt aangereden, en dan wordt de schaderegeling een groot probleem. Welke klachten komen nu door het eerste en welke door het tweede ongeval?
Ook al zegt de medisch adviseur van de verzekeraar (de tegenpartij, de verzekeraar van de auto die achterop reed) dat er geen verband zou zijn tussen de klachten en een aanrijding, en aapt de behandelaar van de verzekeringsmaatschappij dat na, de rechtspraak is al een stuk verder en in het voordeel van het slachtoffer. Deze klachten worden namelijk doorgaans juridisch wel aan het ongeval toegerekend. Een goede belangenbehartiger – en dat is een SAP Advocaat – weet dat en zal uw juridische positie ook uitleggen en verdedigen. Het gedrag van verzekeraars leidt er vaak toe dat mensen het moe worden en de neiging kunnen hebben om maar met een gering bedrag genoegen te nemen, terwijl zij (na erkenning van de aansprakelijkheid), wettelijk recht hebben op vergoeding van 100% van hun schade. Trap er niet in. Twee van de drie doelstellingen van verzekeraars hebben te maken met het verminderen van kosten vertelde laatst een vertegenwoordiger van het verbond van verzekeraars. En niet: hoe zorgen wij er voor dat verkeersslachtoffers 100% schade vergoed krijgen.
Bij SAP hebben wij ons eigen whiplashbeleid om zodoende optimaal te kunnen opereren tegen verzekeraars die uw whiplashklachten afdoen als tijdelijke spierpijn om vervolgens de schadevergoeding uit te stellen. Opvallend is dat wanneer iemand whiplashklachten heeft, en hij vraagt een arbeidsongeschiktheidsverzekering aan, deze doorgaans geweigerd wordt vanwege juist de risico’s van uitval. Er wordt dus met twee maten gemeten.
Whiplash? Kom bij SAP!