Trouw | Vrouwen die psychische schade ondervinden van reclames van de cosmetische industrie, kunnen dat binnenkort melden. Er is een kans dat fabrikanten voor de rechter worden gesleept.
„ Veel vrouwen lijden onder de door de industrie gepropageerde schoonheidsidealen”, zegt initiatiefneemster Sunny Bergman (34). Zij maakte de kritische VPRO-documentaire ‘Beperkt houdbaar’die op 8 maart internationale Vrouwendag, wordt uitgezonden omdat ze zich ergerde aan het vrouwelijk schoonheidsideaal dat gefixeerd is op jong en dun. Vanaf 8 maart biedt ook de website beperkthoudbaar.info een podium aan vrouwen die klachten kwijt willen over de cosmetische industrie. Op de site kunnen vrouwen een psychologische tests doen. Die bepaalt hoe tevreden mensen zijn over hun eigen lichaam en hoe groot hun wens is cosmetisch/plastisch chirurgische
ingrepen te doen. De test is ontwikkeld door de Universiteit Utrecht onder leiding van psycholoog Liesbeth Woertman. Zij gaat de resultaten analyseren om te ontdekken wat de oorzaken zijn van een negatief lichaamsbeeld. En welke rol cosmetische reclames en het zien van gemanipuleerde schoonheid in vrouwenbladen daarbij spelen. Bergman: Als blijkt dat duizenden vrouwen met hun uiterlijk worstelen of vinden dat ze niet ‘normaal’ zijn omdat ze niet voldoen aan de normen van de fabrikanten, gaan we hopelijk maatschappelijk en juridisch actie voeren”.
„ Maar” zegt letselschadeadvocaat Martin de Witte, willen klachten gehonoreerd worden , dan moet er nog wel door een psychiater worden vastgesteld dat er sprake van schade.” „Vervolgens moeten
we onderzoeken wat die schade precies is en wie daarvoor aansprakelijk gesteld kan worden”, zegt advocaat De Witte. Bergman heeft hem gevraagd te helpen onderzoeken wat de juridische mogelijkheden zijn voor actie. De Witte, die onder meer zieke rokers bijstaat in een proces tegen de tabaksindustrie, is voorzichtig omdat veel onzeker is of de vrouwen gaan reageren op de actie en of zij wel een procedure willen starten. „De vrouwen bepalen of er geprocedeerd wordt of niet.” Als dat gebeurt, zal dat het eerste megaproces tegen de schoonheidsindustrie zijn. Wat zou de eis kunnen
zijn? De Witte: „Dat cosmeticafabrikanten eerlijke informatie over hun producten geven. Volgens de Consumentenbond werken antirimpel crèmes niet, de fabrikanten suggereren van wel. Vrouwen kunnen op de site aangeven wat zij ervan merken, zodat we kunnen bepalen of er sprake is van misleidende reclame. Of dat bladen vermelden dat een foto niet waarheidsgetrouw is als is er gefotoshopt. Maar dat is vooruit lopen op de zaak.” Desondanks denkt De Witte dat een eventueel juridische procedure kans van slagen heeft. „De macht van consumenten moet niet worden onderschat. Cosmeticafabrikanten zullen wel naar vrouwen moeten luisteren. Dat zijn hun
klanten.”Wouter Pfeifer, directeur van de Nederlandse Cosmetica Vereniging denkt dat een bedrijfstak zich altijd moet interesseren voor de afnemers. „Maar ik denk niet dat het schoonheidsideaal aan de cosmeticabranche toegeschreven kan worden. Wij creëren geen trends, wij volgen ze. Het schoonheidsideaal bestaat nu eenmaal en wij maken gebruik van die beelden.
Door Seada Nourhussen