Vliegramp Boeing 777 Malaysia Airlines MH17
18 juli 2014 

Vliegramp Boeing 777 Malaysia Airlines MH17

Op dit moment komen er veel vragen binnen over hoe de schadevergoeding is geregeld en waar de nabestaanden recht op hebben.

Claim op de vervoerder,  KLM of Maleysian Airlines
Op deze vlucht is het Verdrag van Montreal van toepassing. Dit internationale verdrag bepaalt dat de vervoerder – ongeacht schuld of nalatigheid – de schade tot ongeveer € 130.000,– dient te vergoeden. Welke schade voor vergoeding in aanmerking komt, hangt af van de vraag welk recht van toepassing wordt verklaard. Dit kan Nederlands recht zijn, maar bijvoorbeeld ook het recht van het land van bestemming. In de zaak van de vliegramp in Tripoli werd uiteindelijk gekozen voor een combinatie van rechtsstelsels van verschillende landen. Nabestaanden kunnen naar Nederlands recht de begrafeniskosten en gederfd levensonderhoud vergoed krijgen. Met dat laatste worden de kosten van levensonderhoud bedoeld en vergoeding van huishoudelijke hulp. Het is een kwestie van onderhandelen om de beste resultaten te bereiken.

Wanneer de schade hoger is dan dit bedrag, kan de vervoerder zich verweren door te bewijzen dat het neerstorten haar schuld niet was. Zij zou kunnen aanvoeren dat het vliegtuig is neergehaald, waar tegenover staat dat gesteld kan worden dat het gevaarlijk was om boven dit oorlogsgebied te vliegen. Als zij niet kan bewijzen dat het haar schuld niet was, moet alle overlijdensschade worden vergoed. Er geldt dan geen maximum.

Claim bij de reisorganisatie
Indien er een zogenaamde pakketreis is geboekt (bijvoorbeeld bij D-reizen of FOX), kan ook de reisorganisatie worden aangesproken voor een schadevergoeding. Er is sprake van een pakketreis als de boeking zowel vlucht als verblijf, en/of een andere toeristische activiteit omvat.

Waarschuwing
Er bereiken ons berichten dat er – net zoals bij eerdere vliegrampen – Amerikaanse advocaten zijn die hun diensten ongevraagd aan nabestaanden aanbieden. Amerikaanse advocaten die dat doen, schenden in veel gevallen gedragsregels die voor hen in de VS gelden. Wij raden nabestaanden aan niet op de aangeboden diensten in te gaan en zeker geen enkel document te ondertekenen. Het is op dit moment niet nodig om met hen in zee te gaan en u loopt het risico dat u (onnodig) een deel van de schadevergoeding zal moeten afstaan.

Meer info
SAP Advocaten heeft veel ervaring met schadevergoedingen aan slachtoffers van vliegrampen. Zo stonden wij slachtoffers bij van de vliegramp in Tripoli (Afriqiyah Airways) in 2010, de vliegramp met Turkish Airlines vlucht TK1951 van 25 februari 2009, en de Herculesramp van 15 juli 1996, de Faro ramp van 21 december 1992.

Lees verder

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.