Terwijl vandaag weer het zoveelste bericht in de media is verschenen over de woekerpolissen, is het goed om eens stil te staan bij de vraag wat je kunt doen om het gedrag van verzekeraars aan te pakken.
Verzekeraars zijn bedrijven die winst willen maken. Ze “leven” van de ontvangen premies en willen zo weinig mogelijk uitkeren. Dat zit als het ware in de natuur van het verzekeringswezen. Een geweten lijkt er niet te zijn. In letselschadezaken staat dat vaak op gespannen voet met het wettelijk beginsel dat, indien aansprakelijkheid is erkend, de schade 100% moet worden vergoed. Een vertegenwoordiger van een verzekeraar zei dat pas nog: wij weten dat en wat wij moeten betalen, maar vervolgens proberen wij er nog zoveel mogelijk af te halen. Je zult maar slachtoffer zijn geworden van een ongeval!
Een ander voorbeeld dan woekerpolissen is het beleid van verzekeraars als het gaat om whiplash. Een client van SAP is zelfstandig ondernemer. Hij is van achteren aangereden en heeft whiplashklachten. Hij heeft recht op een schadevergoeding, maar de aansprakelijke verzekeraar doet de klachten af als spierpijn, dat vanzelf overgaat. Als deze ondernemer dan probeert voor zichzelf een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten, hoort hij een heel ander verhaal. Deze verzekeraar wil hem niet hebben als verzekerde omdat niet te zeggen is hoe lang de whiplashklachten nog zullen voortduren. Dus de ene verzekeraar zegt dat er niets aan de hand is, terwijl een deur verderop het risico op arbeidsongeschiktheid zo groot wordt gevonden dat hij zelfs geen verzekering daartegen kan afsluiten, ook niet met de whiplashklachten als uitsluiting.