De nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 hebben veel vragen over schadeclaims. Hoe zit dat precies? Vijf vragen aan Sander de Lang, letselschade-advocaat bij SAP.
1. Op welk bedrag kunnen de nabestaanden in elk geval rekenen?
In het Verdrag van Montreal, waarin de aansprakelijkheid van luchtvaartmaatschappijen is vastgelegd, staat dat Malaysia Airlines aansprakelijk is voor in elk geval 130.000 euro per slachtoffer. Dat betekent niet dat nabestaanden die 130.000 euro ook gestort krijgen. Nabestaanden krijgen in ieder geval een eerste voorschot van 3.700 euro en een aanvullend voorschot van 37.300 euro (bedoeld als tegemoetkoming van de eerste kosten). Achterblijvers krijgen dus in ieder geval 41.000 euro per overledene.
Hoeveel daar nog bovenop komt, hangt van allerlei andere factoren af.
2. Van welke andere factoren is de hoogte van de schadevergoeding afhankelijk?
Wat de nabestaanden bovenop de 41.000 euro krijgen (zie 1), is afhankelijk van verschillende factoren. Allereerst is belangrijk welk rechtsstelsel gebruikt gaat worden. Zo kan het Nederlands recht van toepassing zijn, maar er kan ook voor het Maleisische rechtsstelsel worden gekozen. Ieder rechtssysteem heeft andere regels. Zo kent het Maleisische systeem smartengeld: een vergoeding voor leed. In Nederland kennen wij dat weer niet.
Verder is de hoogte van de schadevergoeding afhankelijk van de gezinssamenstelling van de nabestaanden. Stel een gezin heeft een 16-jarig kind verloren tijdens de ramp en er wordt volgens het Nederlands rechtsstelsel uitgekeerd, dan hebben de nabestaanden alleen recht op begrafeniskosten. Kost de begrafenis 25.000 euro, dan krijgt het gezin niets extra’s meer boven de 41.000 euro (zie 1). De begrafenis kan namelijk met dat voorschot worden betaald.
Stel dat een gezin een vader is verloren die hoofdverdiener was, dan hebben de achterblijvers recht op het inkomensverlies van de vader. Als de vader een ton per jaar verdient, dan kan de schadevergoeding in de tonnen lopen.
3. Hoe lang duurt het voordat de nabestaanden de schadevergoeding op hun rekening hebben staan?
Het eerste voorschot van 3700 euro heeft Malaysia Airlines inmiddels uitgekeerd. Het tweede voorschot van 37.300 euro is in de meeste gevallen nog niet overgemaakt. Nabestaanden moeten daarvoor eerst naar de notaris en allerlei formulieren invullen. Als het papierwerk rond is, krijgen de nabestaanden dat geld zo snel mogelijk gestort.
De schadevergoeding die gezinnen daarbovenop nog krijgen, kan nog maanden op zich laten wachten.
4. Waarom is het belangrijk voor de nabestaanden om een schadevergoeding te krijgen?
Victor Jammers van Slachtofferhulp Nederland: “Nabestaanden hebben niet alleen een groot verlies te verwerken, maar ze krijgen ook te maken met allerlei financiële problemen. Zo kan bijvoorbeeld salaris zijn weggevallen waardoor een hypotheek niet meer betaald kan worden. Maar het kan ook zo zijn dat een nabestaande vanwege verdriet niet meer kan werken en dus tijdelijk geen inkomen heeft. Om het financiële leed zo klein mogelijk te houden, is een schadevergoeding belangrijk.”
5. Wat is het maximale bedrag aan schadevergoeding dat nabestaanden kunnen krijgen?
Het is lastig om daar iets over te zeggen. Sommige mensen zullen niet meer dan 41.000 euro krijgen, andere nabestaanden kunnen tonnen aan schadevergoeding ontvangen.