In de gebruiksaanwijzing van je magnetron staat beschreven dat je er geen huisdieren in mag drogen en op elk bekertje koffie staat de waarschuwing ‘pas op, hete koffie.’ In de VS kijken ze al lang niet meer op van deze juridische ‘afdichting’ om een mogelijke schadeclaim te voorkomen. Schadeclaims waar wij als ‘nuchtere’ Nederlanders nogal eens van opkijken. De schadevergoedingen en dan met name het smartengeld wat wordt uitgekeerd, ligt vele malen hoger dan bij ons in Nederland.
Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen de Amerikaanse en Nederlandse rechtspraak? En waarom zijn er eigenlijk zulke grote verschillen? Door de jaren heen heb ik, SAP-advocaat Sander de Lang, meerdere letselschadeslachtoffers in Amerika bijgestaan. In eerdere blogs besprak ik uitspraken/rechtszaken in de Verenigde Staten, waarbij ik deze casus vergeleek met ‘ons’ Nederlandse systeem (link).
De uitspraak
Vandaag de uitspraak van ‘Doe’ die gewond raakt als gevolg van een explosie van zijn jetski:
Citation: Doe v. Roe Marine Repair Facility, Undisclosed Dkt. No. (Va. Cir. Ct. Richmond City Mar. 20,2020)
Doe, 67 jaar oud, brengt zijn Polaris jetski mee naar ‘Roe Marine Repair Facility’, waar een monteur oude benzine uit de jetski heeft gehaald en de benzinedop er weer heeft opgedraaid, zonder deze schoon te maken. Hierdoor is er benzine in de bilge van de jetski terecht gekomen, het onderruim van de jetski dat voor stabilisatie zorgt.
Nadat Doe de jetski heeft opgehaald bij de monteur en de motor wil starten, ontstaat er een enorme explosie. Doe werd hierdoor zes meter de lucht in gegooid en raakte bewusteloos. Door de klap liep Doe een wervelkolomfractuur op (L1) en heeft hij meerdere weken in het ziekenhuis gelegen.
De medische kosten van Doe komen op $140.000. Ondanks dat Doe zijn werk als zelfstandig ondernemer (kapper) weer kon oppakken, lukte het hem niet om dezelfde uren te maken als voor het ongeval. Dit vanwege zijn verminderde uithoudingsvermogen en de zenuwschade aan zijn linkervoet. Zijn verlies van inkomen hierdoor, wordt geschat op $197.000.
Doe klaagde ‘Roe Marine Repair Facility’ aan en beweerde dat de monteur nalatig is geweest doordat de benzine in de bilge gelekt is, wat zijns inziens voorkomen had kunnen worden, wanneer dit netjes was schoongemaakt. Dit heeft ervoor gezorgd dat er benzinedampen opgebouwd zijn welke ontstoken werden toen Doe de jetski startte.
Tijdens de rechtszaak treffen partijen een schikking van $2 miljoen.
Smartengeld als belangrijke component
Dit is wederom een typisch voorbeeld dat het smartengeld een hele belangrijke component is bij het bepalen van de omvang van de schade en vaak wordt gebruikt om de schadevergoeding ‘op te hogen’. Als we naar de materiele schade in deze zaak kijken dan is deze ‘slechts’ $337.000. Dit betekent dat het overeengekomen smartengeldbedrag meer dan 1,5 miljoen dollar moet zijn. Als je je bedenkt dat in Nederland op dit moment het hoogste smartengeldbedrag dat is toegekend is door een Nederlandse rechter €250.000 is, dan is het bedrag dat Doe aan smartengeld krijgt, ruim zes keer zo hoog.
Naar onze maatstaven is deze smartengeldvergoeding natuurlijk extreem. Maar dat is geen reden om de hoogte van de vergoeding af te keuren. Zoals ook uit andere uitspraken – die ik zal bespreken – zal blijken is een dergelijke omvang van smartengeld in Amerika kennelijk de norm. Daar komt bij dat er op dit moment in Nederland juist een pleidooi is voor verhoging van de smartengeldbedragen. Niet alleen omdat uit onderzoek blijkt dat slachtoffers juist daar een erkenning uit halen, maar ook omdat de Nederlandse vergoedingen ver achter lopen bij de rest van Europa. Dit pleidooi lijkt zijn vruchten af te werpen nu we in de recente Nederlandse rechtspraak ook een lichte stijging van de toegekende smartengeldbedragen zien. Ons systeem is echter niet ingericht op de bedragen die in Amerika worden toegekend, zodat we niet bang hoeven te zijn voor ‘Amerikaanse toestanden’.
Benieuwd naar de eerdere blogs van Sander de lang? Je leest ze hier: