Positive Thinking Day
Vandaag, 13 september, is het Positive Thinking Day. Een mooie dag om stil te staan bij positieve veranderingen in de wereld van letselschade. Goed nieuws in deze wereld betekent al gauw: minder. Minder letselschade, minder bedrijfsongevallen of minder verkeersongelukken.
Minder verkeersslachtoffers in Utrecht
En laat dat laatste nou net het geval zijn in de gemeente Utrecht. In de eerste helft van 2022 viel er één verkeersdode en het totaal aantal verkeersslachtoffers is de laatste jaren ook flink verminderd. In 2014 waren er nog ruim 700 verkeersslachtoffers. Acht jaar later, in 2021, waren dat er ruim 400 minder en waren 290 mensen het slachtoffer van een verkeersongeval.
De daling in letsel lijkt vooral te komen door de aanpak van de gemeente Utrecht. De vier pijlers waarop gefocust wordt zijn: een veilige infrastructuur, verkeersvoorlichting, verkeershandhaving en data en innovatie. Bewoners worden betrokken bij de verkeersveiligheid in hun omgeving en de gemeente roept mensen actief op om onveilige situaties te melden.
Veiliger fietsen
Onder de veilige infrastructuur vallen onder andere betere voorzieningen voor fietsers. Zo zorgt de gemeente voor steeds meer fietsenstallingen en bredere fietspaden. Sinds 2019 heeft Utrecht zelfs de grootste fietsenstalling van de wereld. Toch zijn nog altijd bijna een derde van de verkeersslachtoffers in de gemeente fietser.
Zelfrijdende auto’s
De afgelopen jaren is de interesse in en de techniek van zelfrijdende auto’s toegenomen. In 2019 onderzocht KPMG de slagingskans van zelfrijdende auto’s in Nederland. Zij stuitten op één groot probleem: fietsers. Diezelfde fietsers die zonder zelfrijdende auto’s al het grootste deel uitmaken van de verkeersslachtoffers.
Levert de toekomst met zelfrijdende auto’s problemen op voor de aansprakelijkheid wanneer er een ongeluk plaatsvindt? Volgens SAP-advocaat Bas Hopman zijn er nog wel wat verbeterpunten mogelijk. Hij schreef hierover een artikel voor Letsel en Schade.
Maar, om dit op Positive Thinking Day positief af te sluiten: volgens hoogleraar Transportmodellen Bart van Arem is er nog tijd genoeg om veilige situaties te creëren voor de komst van de zelfrijdende auto. Volgens hem gaat het nog wel een aantal decennia duren voordat zelfrijdende auto’s het dagelijks vervoer uit gaan maken.
SAP-letselschade advocaten is gespecialiseerd in verkeersongevallen. Heb je een verkeersongeval gehad en ben je op zoek naar een gespecialiseerde, deskundige letselschade advocaat? Dan kan SAP je helpen.