Podiumplek voor Nederlandse chauffeurs

Een verkeersongeluk in het nieuws. Het gebeurt op meer dagen wel dan niet. Je zou bijna denken dat de gemiddelde Nederlander met een rijbewijs eigenlijk helemaal niet kan rijden. Toch is dat niet waar. Volgens onderzoek van het Engelse Compare The Market zijn Nederlanders bijna de beste chauffeurs van de wereld. Alleen de automobilisten uit Japan scoren hoger.

Belgisch wegdek

‘’Oh, we zijn weer over de grens hoor!’’ De vaak gehoorde opmerking als mensen onderweg zijn naar vakantie en ze de grens met België overgaan, blijkt waar. Nederland scoort volgens de onderzoekers een 6.4 als het gaat over de kwaliteit van de weg. België is niet in de top 10 te vinden. In de meeste onderzoeken komen de Belgen er niet heel goed vanaf. Onderzoek van Ipsos in samenwerking met de Franse stichting Vinci bestempelden de Belgen vorig jaar als ‘slechtste chauffeurs van Europa’. Dit onderzoek was gebaseerd op wat bestuurders zelf over hun rijstijl en het volgen van verkeersregels te zeggen hadden.

Fietsers

Het is voor automobilisten dus behoorlijk veilig in Nederland. Hoe zit dat met fietsers? Zij maken een ander groot deel van het verkeer uit. Onderzoekers van een Britse fietsspecialist plaatsen Nederland op plek drie als het gaat om beste landen om te fietsen. In dit onderzoek zijn veiligheid voor fietsers, hoe veel de eigen inwoners fietsen en de kwaliteit van de wegen en fietspaden meegenomen. In deze lijst staat Duitsland bovenaan, gevolgd door Zweden. Negen van de tien landen in de top tien zijn landen in Europa. Alleen nummer negen, Australië, is dat niet.

Auto’s versus fietsen

Hoewel Nederland een relatief veilig fietsland is, is de kans op een dodelijk ongeval op de fiets ruim acht keer hoger dan wanneer je in een auto zit. Dit risico is al jaren hetzelfde. Dat betekent dat het niet veiliger wordt voor fietsers in Nederland. Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft afgelopen januari een factsheet uitgebracht waarin dit uitgelegd wordt. Zo staat daar bijvoorbeeld in dat het verschil in bescherming een rol speelt. Automobilisten hebben een airbag en kooiconstructie. Deze dingen beschermen je bij een botsing. Een fietser heeft eigenlijk geen bescherming. Een van de oplossingen die de SWOV voorstelt is om meer fietspaden van wegen te scheiden. Dan wordt de kans op botsingen tussen een auto en een fietser kleiner.

Wel is het risico op een dodelijk verkeersongeval een stuk kleiner voor fietsers dan voor motorrijders en voor brom- en snorfietsers.

Alle verkeersongevallen zijn vervelend

In wat voor verkeersongeval je ook terecht komt, het is altijd een vervelende ervaring. Dit is nog extra het geval wanneer je er (blijvend) letsel aan overhoudt. Als het ongeluk (en dus ook het letsel) veroorzaakt zijn door iemand anders, heb je recht op een schadevergoeding. SAP Letselschade Advocaten begrijpt dat je zelf op zo’n moment geen tijd en energie hebt om daar heel erg mee bezig te zijn. Een van onze advocaten kan je helpen met alle juridische dingen die erbij komen kijken. Zo kan jij je volledig richten op je herstel. Wil je weten hoe SAP jou kan helpen? Neem vrijblijvend en gratis contact met ons op en een advocaat belt je terug.