Opeens reden er gisteren weer veel automobilisten in een zeer dichte mistbank op elkaar: twee doden en vele gewonden. Zeer plaatselijke, opeens opkomende dichte mist met een zicht van 50-80 meter komt wel vaker voor. Kettingbotsingen helaas dus ook. Zie voor een overzicht in Nederland ook dit bericht van de NOS.
De eerste bestuurder die in een mistbank komt gaat instinctief remmen, maar daarna remmen de personenauto’s en vrachtwagens die er achteraan komen vaak te laat en rijden dan op elkaar in.
Er kunnen tientallen auto’s bij betrokken raken. Die zijn –als het goed is- verzekerd bij allemaal verschillende verzekeringsmaatschappijen, bijvoorbeeld Unive, Nationale Nederlanden, Achmea, Bovemij, Interpolis. Als je schade hebt moet je dat melden bij de verzekeraar. Geef aan of je alleen blikschade hebt of ook letsel. Dan weet de verzekeraar welke afdeling de schade moet behandelen. Meestal steken de schaderegelaars de koppen bij elkaar en kiezen een verzekeringsmaatschappij die alle schades regelt. Dat is meestal de verzekeraar van de eerste of de laatste auto uit de kettingbotsing. De totale schade wordt dan bepaald en uitgekeerd door een verzekeraar, en die zal dan de schade verrekenen met de andere verzekeraars. Op deze manier wordt de schaderegeling voor de mensen zo simpel mogelijk gehouden. De blikschade wordt normaliter snel geregeld, maar bij letselschade of overlijdensschade is vaak sprake van een langere tijd om de schade goed te bepalen en te regelen. De schade van de kettingbotsing op 16 september 2014 is zo groot, dat het Verbond van verzekeraars de schade gaat regelen.
De afwikkeling kan jaren duren, afhankelijk van het herstel. Niet alleen lichamelijk letsel, maar ook psychisch letsel kan ontstaan als iemand in doodsangst heeft verkeerd of een shock heeft opgelopen door het zien van gewonden of overleden automobilisten. Het uitrekenen van de overlijdensschade is vaak ingewikkeld. De schade is dan het te missen inkomen in het gezin van de achterblijvers en de kosten van de begrafenis.
Er zal altijd discussie zijn over snelheid, de noodzaak tot sterk afremmen, het (on)voldoende afstand houden, er wordt gekeken naar voor- en achterschade of andere schades, doorduwen enzovoort. De aanrijdingen binnen een file worden namelijk juridisch gezien als losstaande aanrijdingen.
Soms zitten er meer mensen in de auto. De overige inzittenden (passagiers, collega’s, kinderen) hebben juridisch gelukkig nergens last van: hun schade wordt altijd vergoed op grond van de Bedrijfsregeling Schuldloze Derde. Deze regeling is in het leven geroepen om passagiers, die part noch deel hebben aan een aanrijding, zo snel mogelijk te helpen. De verzekeraar van de auto waarin zij zaten, zal de schade dan rechtstreeks vergoeden. Om te weten wat de schade is, is het noodzakelijk een betrouwbare letselschade advocaat in te schakelen anders doet u zichzelf te kort. Die kosten worden als onderdeel van de schade gewoon betaald. Ook bij een kettingbotsing kunnen de gevolgen voor de slachtoffers nog een keten aan gevolgen hebben.