Vanavond was SAP-advocaat Mark de Hek te gast bij tv-programma Nieuwsuur. Het tv-programma start direct met het item over de slaapapneu-apparaten van Philips. Eerst is het woord aan een bezorgde patiënte, waarna Mark in gesprek gaat met de presentatrice.
Want waar zit nu de meeste pijn bij deze mensen? 'De meeste pijn zit in de totale onduidelijkheid, onduidelijkheid over wat er nou precies aan de hand is met deze apparaten. Maar ook onduidelijkheid over wanneer ze nou precies aan de beurt zijn voor een nieuw apparaat. Mensen zijn enorm afhankelijk van dit apparaat.' aldus Mark de Hek.
Eerder vandaag kwam het nieuws naar buiten dat de Inspectiedienst Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) kritisch is op de terugroepactie van Philips. Zo schrijft de IGJ dat ze Philips 'voortdurend en steeds scherper' heeft aangesproken op adequate communicatie naar betrokkenen. In de uitzending wordt hier kort op ingehaakt, want komt dit ook als goed nieuws voor de cliënten?
'Ja, dat zien zij zeker zo. Omdat zij wel het gevoel hebben dat ze er soms een beetje alleen voor staan. Zij zijn afhankelijk van een apparaat, bevinden zich in een hele kwetsbare positie. Dat dan de inspectie vandaag aangeeft, Philips schiet tekort, Philips moet duidelijker, helderder communiceren, dat is voor mensen wel een troost in bange dagen. Dus ik ben ook blij dat de inspectie op dit moment dit standpunt heeft kunnen innemen en ook Philips hierop heeft aangesproken; op deze manier kan het niet.' licht Mark de Hek toe.
Eerder was de Amerikaanse inspectie (FDA) al zeer kritisch over de aanpak van Philips. Het merendeel van de gebruikers van slaapapneu-apparatuur heeft nog altijd geen idee wanneer zij een vervangend apparaat zullen krijgen.