Motorhelm dragen
Een motorhelm dragen: alleen verplicht voor de motorrijder?
Een motorhelm dragen is enorm belangrijk. Bij een verkeersongeval helpt het om de letselschade te beperken. Het kan soms het verschil betekenen tussen leven en dood. Wie moet een motorhelm dragen en moet je een motorhelm dragen bij het gebruik van een hogesnelheidsfiets? Onze letselschade advocaat licht een aantal dingen voor je toe.
Wie moet een motorhelm dragen?
Terwijl een autobestuurder een gordel moet dragen en bijvoorbeeld de airbag hem bij een verkeersongeval moet beschermen, moet de motorrijder beschermende kleding dragen. Onder andere een motorhelm dragen is daarbij verplicht. Een motorhelm beschermt tegen de impact en voorkomt dat de hersens te hard door elkaar worden geschud. Een motorhelm dragen is verplicht voor de brommer, de trike en de motor. Voor de BMW C1 geldt een uitzondering en is een motorhelm dragen niet verplicht, maar daarbij moet er wel een veiligheidsgordel worden gedragen.
Eisen aan de motorhelm
Niet alleen is een motorhelm dragen verplicht, maar bovendien moet deze motorhelm ook aan een aantal eisen voldoen. Het belangrijkste is dat de helm voldoet aan de Europese ECE-norm. Daarbij gelden er heel wat technische eisen. Het is de beste garantie dat een helm aan de veiligheidscriteria voldoet. Daarnaast moet de helm op een deugdelijke wijze worden bevestigd en goed passen. Doe de kinband met andere woorden goed vast en kies niet voor een te grote helm.
Verlichte motorhelm verboden
Het dragen van een verlichte motorhelm is in Nederland verboden. Dit verbod volgt (indirect) uit artikel 5.4.55 lid 2 van de Regeling Verkeersregels & Verkeerstekens 1990. Uit deze bepaling blijkt dat verlichting deugdelijk aan het voertuig moet zijn bevestigd. Aangezien een helm geen onderdeel uitmaakt van een motor, kan verlichting daar niet aan bevestigd worden. Een duidelijke bepaling over het verbod van verlichting op kleding of helmen ontbreekt echter. In het voorstel van de wetswijziging van de Regeling Verkeersregels en Verkeerstekens uit 2020 was artikel 41b opgenomen, waarmee een dergelijk concreet verbod werd ingevoerd, maar dit artikel is uit de wetswijziging gehaald.
Een motorhelm dragen op een hogesnelheidsfiets
Een helm dragen is ook verplicht voor de elektrische hogesnelheidsfiets, ook wel eens een speed pedelec genoemd. Een elektrische hogesnelheidsfiets is een fiets die trapondersteuning biedt en zo snelheden tot 45 kilometer per uur kan behalen. Een elektrische hogesnelheidsfiets mag niet worden verward met een snorfiets, waarbij trapkracht niet noodzakelijk is. Bij zo'n hogesnelheidsfiets is een klassieke motorhelm dragen niet verplicht. Een speciale fietshelm die is ontworpen voor een speed pedelec volstaat.
Een goede helm voor de hogesnelheidsfiets
In de praktijk blijkt dat niet alle bestuurders van een elektrische hogesnelheidsfiets deze helm willen dragen. Dat komt omdat het bij zo'n elektrische hogesnelheidsfiets nog steeds nodig is om zelf inspanning te leveren en om zelf te trappen. Ze vinden een zweterige helm dan allesbehalve aangenaam en vooral in de weg zitten. Het toont aan dat een motorhelm dragen niet de beste optie is, maar dat men maar beter een speciale fietshelm kan dragen die wel voldoende ventilerend is. Dergelijke helmen combineren comfort met veiligheid.
Hoe dan ook is het dragen van een helm op een elektrische hogesnelheidsfiets aan te raden. Bij dergelijke snelheden kunnen valpartijen grote gevolgen hebben, met botbreuken, zware hoofdletsels en soms zelfs een dodelijke afloop. Uiteraard geldt dat ook voor andere fietsers die maar beter een fietshelm kunnen dragen. En al zeker voor mensen die met een racefiets hoge snelheden behalen.