Groter risico op letselschade bij aanvang van een schooljaar
Wanneer in september alle scholen opnieuw begonnen zijn, wordt de schoollocatie opnieuw een druk verkeerspunt. Ouders brengen hun kinderen met de wagen, heel wat kinderen halen de fiets opnieuw uit de garage, sommigen komen met de bus en nog anderen verkiezen de beentjeswagen. De ochtendspits is hoe dan ook een gevaarlijke plek. Bovendien zijn kinderen, kwetsbare weggebruikers en drukke verkeerspunten zelden een goede combinatie. Ieder jaar opnieuw merken we dan ook een toename van het aantal letselschadegevallen. Een situatie die we bij SAP Letselschade Advocaten ten zeerste betreuren.
Meer ongevallen bij aanvang schooljaar
Het begin van het nieuwe schooljaar gaat hand in hand met een toename van het aantal gevallen van letselschade. In 2015 ging het aantal schadeclaims ten gevolge van aanrijdingen bijvoorbeeld van 211 naar 280 per week. Het gaat om een stijging van ruim 30 %. Hierbij betreft het louter algemene gemiddelden. Indien wordt gekeken naar de brugklassers, lopen zij bijna dubbel zoveel risico om bij de aanvang van het schooljaar betrokken te worden bij een ongeval. Dat zijn hallucinante cijfers.
Verschillende oorzaken voor toename letselschade
De organisatie Veilig Verkeer Nederland liet eerder al een onderzoek uitvoeren naar de oorzaken van die stijging. Vaak ligt een gebrek aan verkeersinzicht aan de basis. Zo kennen de jongeren de af te leggen weg nog niet (voldoende) en hebben ze nog te weinig aandacht voor de gevaren. Na verloop van tijd leren de leerlingen dan weer veiligere routes kennen en weten ze waar ze extra goed dienen op te letten. Ook wanneer de leerlingen vorig schooljaar de route aflegden, is dat het geval. Vaak hebben ze opnieuw enige tijd nodig om hun aandacht te herwinnen voor de risicopunten tijdens het traject. Zeker indien er sinds het einde van het schooljaar een en ander wijzigde aan de verkeerssituatie is een toename van het aantal slachtoffers niet onlogisch. Een onderzoek van de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) haalt eveneens aan dat er een duidelijke toename is van de af te leggen afstanden van zodra scholieren de basisschool verlaten. Grotere af te leggen afstanden verhogen uiteraard het risico op ongevallen en letselschade bij kinderen. Toch hoeven we ook lang niet alle verantwoordelijkheid bij de jongeren zelf te leggen. Ook de bestuurders van motorvoertuigen gaan bij de start van het schooljaar vaker in de fout. Samen met de nieuwe leerlingen komen ook heel wat nieuwe ouders in de verkeerssituatie terecht. En ouders die een gewijzigde routine opbouwden tijdens de schoolvakantie zien die nu weer onderbroken worden voor de schoolse tussenstop. Extra drukte helpt hen niet altijd om de situatie voldoende goed te beoordelen. Dat alles zorgt voor gevaarlijke situaties.
Grootste risico voor brugklassers
Uit een data-analyse van de SWOV blijken vooral twaalfjarige brugklassers een hoger risico te lopen op letselschade. Op basis van ziekenhuis- en politiecijfers blijkt dat zij maar liefst 80 % meer kans maken om betrokken te raken bij een ongeval met letselschade.
Hoe kunnen we de kinderen beschermen?
Jaarlijks worden talloze campagnes op poten gezet om de kwetsbare jongeren extra te beschermen. Ook de gemeenten en scholen nemen steeds meer maatregelen om de schoolzone veiliger te maken. Zo worden maatregelen getroffen om het wildparkeren tegen te gaan, komen er steeds meer kiss and ride-zones, zien we ook attentiepalen opduiken en investeren scholen steeds vaker in verkeerseducatie. Stuk voor stuk goede maatregelen. Ook als ouder kan je maatregelen treffen. In de eerste plaats door zelf extra oplettend aan de verkeerssituatie deel te nemen. Denk ook na vooraleer je gaat wildparkeren: dat maakt de verkeerssituatie er écht niet veiliger op. Het is soms even aanschuiven aan de kiss and ride-zones maar dat is toch nog steeds een stuk veiliger, ook voor jouw eigen kind. Gaat jouw zoon of dochter met de fiets naar school? Zorg er dan voor dat de fiets voorzien is van alle veiligheidsattributen. Een fluojasje en een fietshelm zijn overigens echt geen overbodige luxe. Oefen ook vooraf de fietsroute en schenk aandacht aan de gevaarlijke punten. Het vergezellen van jouw kind op de eerste schooldag is uiteraard ook een aanrader. Weet tot slot dat kinderen ook op wettelijk vlak extra bescherming genieten. Bij een ongeval met een gemotoriseerd voertuig en een zwakkere weggebruiker die jonger is dan 14 jaar, zal de bestuurder van het voertuig immers altijd aansprakelijk zijn. Dat is ook zo indien het kind zelf een fout beging. Is het kind ouder dan 14 jaar? Dan is de aansprakelijkheid van de bestuurder beperkt tot minimaal 50 %. Voorkomen is beter dan genezen. Als het toch misloopt, weet je dat het aansprakelijkheidsrecht aan jouw kant staat. Ook van SAP kan je dat zeggen. SAP Letselschade Advocaten kan dan ook de aansprakelijkstelling en de afhandeling van het verdere schadedossier op zich nemen. Kom langs voor een gratis en vrijblijvend intakegesprek waar we de verschillende mogelijkheden bespreken.