- Gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond: recht op een schadevergoeding?
- Gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond
- Mogelijk recht op een schadevergoeding als u bent gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond
- Kelderluikfactoren en het belang van het bordje 'gladde vloer'
- Wat te doen nadat ik ben gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond?
Gevallen in supermarkt omdat er geen dweilbordje stond
Gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond: recht op een schadevergoeding?
In de supermarkt wordt er al eens gedweild. Gelukkig maar, want hygiëne is er natuurlijk erg belangrijk. In het verleden zijn er al eens mensen gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond. Indien u bent gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond, kunt u mogelijk de filiaalhouder daarop aanspreken. U hebt dan recht op een schadevergoeding wegens het ontbreken van een bordje voor een gladde vloer. We leggen het uit.
Gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond
Wie ooit al eens gevallen is door een vloer die net gedweild is, kan het beamen: u kunt zich flink bezeren. Het probleem is dat u eigenlijk niet verwacht dat u kunt vallen, waardoor uw reflexen achterwege blijven. U bent gedesoriënteerd en maakt een lelijke val. Vaak valt u ook helemaal verkeerd, bijvoorbeeld op het hoofd. Dat kan diverse letsels opleveren, gaande van een blauwe plek over een botbreuk tot een hersenletsel. De schade kan groot zijn. Niet alleen de lichamelijke schade, maar ook de financiële schade. Het kan bijvoorbeeld dat u een tijdje niet meer kunt werken en inkomsten misloopt. Of dat u een huishoudhulp of een tuinier nodig hebt, omdat u bepaalde zaken niet langer zelf kunt doen. Het is met andere woorden zeker niet iets om lacherig over te doen. Daarom raden wij eenieder aan om altijd een bordje 'gladde vloer' te plaatsen, ook als er bijvoorbeeld op kantoor is gedweild.
Mogelijk recht op een schadevergoeding als u bent gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond
Als u bent gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond, is het mogelijk om de filiaalhouder daarop aan te spreken. De filiaalhouder heeft namelijk een zorgplicht ten opzichtige van zijn klanten. Klanten mogen verwachten dat ze veilig hun boodschappen kunnen doen. Daarom moet men de winkel bijvoorbeeld veilig inrichten. Ook met betrekking tot het schoonmaken, heeft de filiaalhouder een zorgplicht. Zo zal men het periodieke schoonmaken vooral buiten de openingsuren doen of wanneer het rustig is. Hierdoor voorkomt men ongelukken. Anderzijds dient men ook meteen in te grijpen nadat er bijvoorbeeld een pot jam is gevallen, omdat de scherven bezoekers kunnen verwonden en omdat ze kunnen uitglijden. Natuurlijk dient men dan ook een bordje 'gladde vloer' te plaatsen. Indien men dat niet doet en u bent gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond, kunt u een schadevergoeding ontvangen.
Kelderluikfactoren en het belang van het bordje 'gladde vloer'
Of u een schadevergoeding kunt krijgen nadat u bent gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond, is afhankelijk van verschillende factoren. Natuurlijk zou men kunnen zeggen dat u maar voorzichtiger had moeten zijn, maar anderzijds kon u niet weten dat de vloer pas was gedweild. En daar had de filiaalhouder rekening mee moeten houden. Vooral de criteria van het Kelderluik-arrest zijn heel belangrijk. Dat wil zeggen dat men bij de beoordeling van de aansprakelijkheidsvraag vier deelvragen zal stellen.
In de eerste plaats is er de vraag hoe waarschijnlijk de kans is dat u niet doorhad dat de vloer pas gedweild was. Als die kans groot is, bijvoorbeeld omdat er geen bordje 'gladde vloer' stond, komt de aansprakelijkheid van de filiaalhouder sterker in het gedrang.
Een tweede vraag is hoe groot de kans is dat, als u niet doorhad dat de vloer pas gedweild was, u ten val zou komen. Verder moet men zich de vraag stellen hoe groot de kans is dat u ernstige gevolgen overhoudt aan de val en ten slotte speelt de vraag hoeveel moeite het de supermarkt had gekost om een veilige situatie te creëren. Een bordje met gladde vloer plaatsen, kost uiteraard niet al te veel moeite. Als een supermarkt geen bordje 'gladde vloer' plaatst, is er dan ook vrijwel altijd sprake van een onzorgvuldigheid en hebt u recht op een schadevergoeding. Maar in sommige gevallen zal de supermarkt ook na het plaatsen van een bordje 'gladde vloer' aansprakelijk zijn. Dat is logisch, want in een supermarkt kijkt u meer naar de rekken dan naar bordjes op de vloer.
Wat te doen nadat ik ben gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond?
Bent u gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond? Dan is het aan te raden om meteen foto's te maken van de gladde vloer. Neem een foto vanuit verschillende kijkhoeken, zodat het echt duidelijk is dat u bent gevallen in de supermarkt omdat er geen dweilbordje stond. Benader ook omstaanders en vraag om hun contactgegevens, zodat ze later kunnen worden gevraagd om een getuigenverklaring af te geven. Ga na de uitglijder meteen naar een arts om uw letsels te laten vaststellen en neem contact op met een letselschade advocaat die u verder zal helpen.