Fietsers botsen massaal tegen fietspaaltjes
Hoewel we vorige week schreven over een dalend aantal verkeersslachtoffers, is er helaas ook een groep verkeersslachtoffers die steeds groter wordt. Uit cijfers van het nationaal wetenschappelijk instituut voor verkeersveiligheidsonderszoek, het SWOV, blijkt dat het aantal eenzijdige ongevallen bij fietsers toeneemt. Bij een eenzijdig ongeluk is maar één persoon (in dit geval fietser) betrokken. Deze fietser fietst dan bijvoorbeeld tegen een boom, verliest de controle door een losliggende stoeptegel of komt in aanraking met een fietspaaltje. Er zijn geen exacte cijfers over eenzijdige fietsongelukken. Dit komt doordat zo’n ongeval vaak alleen geregistreerd wordt wanneer de politie ter plaatse is geweest. Veel mensen die van hun fiets vallen, bellen daarvoor niet naar de politie.
Fietspaaltjes
Het SWOV heeft bij de publicatie van dat onderzoek ook direct verbeterpunten aangegeven waarmee dit aantal verkeersongevallen teruggebracht kan worden. Eén van deze verbeterpunten is het verwijderen van fietspaaltjes. De paaltjes die zijn neergezet om auto’s van fietspaden te weren en het zo voor fietsers veiliger te maken, werken averechts. Doordat de paaltjes er zijn, gebeuren er meer ongelukken.
Waarom zijn fietspaaltjes gevaarlijk?
De Fietsersbond is het hier mee eens. In augustus is deze bond begonnen met een campagne. Met deze campagne willen ze alle gevaarlijke fietspaaltjes in kaart brengen. In eerste instantie zou je kunnen denken dat het lastig is om die rood-witte paaltjes over het hoofd te zien. Maar de ze gestreepte paaltjes zijn niet de enige. Sommige fietspaaltjes zijn groen of van beton. Deze twee zijn een stuk minder opvallend en worden daardoor eerder gemist door fietsers. Dit is de laatste tijd met name het geval bij elektrische fietsen. Deze gaan vaak harder en hebben daardoor minder tijd om te reageren als zij plotseling een paaltje zien. Daarbij zijn de meeste gebruikers van elektrische fietsen ouder dan de gemiddelde Nederlander. Dit zijn mensen die over het algemeen meer moeite hebben met snel reageren.
Maar niet ieder fietspaaltje is een gevaarlijk fietspaaltje. Het hangt af van de omstandigheden van het geval of een fietspaaltje gevaarzettend is of niet. Dit betekent dat er individueel gekeken moet worden naar iedere zaak waar het gaat om een ongeluk met een fietspaaltje.
Aanbevelingen van de CROW
Bij het bekijken van dit soort zaken houden rechters over het algemeen rekening met aanbevelingen die de CROW gedaan heeft. De CROW is een kenniscentrum dat zich richt op de infrastructuur, de openbare ruimte en het verkeer en vervoer. Deze organisatie heeft geen wettelijke status. Toch worden de aanbevelingen die zij geven door erg veel decentrale wegbeheerders onderschreven.
Om aan te kunnen tonen dat het fietspaaltje waardoor jij letsel hebt opgelopen daadwerkelijk een gevaarlijk fietspaaltje was, zul je in een rechtszaak met bewijzen moeten komen. Hiervoor is het belangrijk om direct foto’s te maken van de plek van het ongeval en je verwondingen bij een arts te laten checken. Er komt een hoop bij een dergelijke situatie kijken.
Heb jij ook een ongeluk gehad door een gevaarlijk fietspaaltje? Een letselschade advocaat van SAP kan helpen. Vertel hier wat er gebeurd is en er neemt iemand contact met je op.