Faciliterende rol leidt tot tevreden resultaat | Nicole Bastiaans
Hier lees je hoe de fictieve casus verder gaat, waarin Marit (18) en de verzekeraar MfN mediation hebben ingeschakeld nadat Marit van haar fiets is gereden door een dronken automobilist. Ze loopt ernstig hersenletsel op en kan haar studie niet meer oppakken. Over de hoogte van de schade ontstaat discussie met de verzekeraar.
Heb je het begin van de casus op Facebook en Instagram gemist? Lees dan hier de volledige casus.
MfN-mediator wordt ingeschakeld
Ook de verzekeraar wil de zaak oplossen en een procedure voorkomen. Ze schakelen mij in, MfN-mediator gespecialiseerd in letselschades. Op 25 oktober 2020, precies 10 jaar later, vindt de mediation plaats op een neutrale locatie. De bedoeling is dat partijen er die dag uitkomen. Aan tafel zitten Marit, haar moeder, haar advocaat, de behandelaar van het dossier en diens collega. Om het ijs te breken laat ik iedereen iets over zichzelf vertellen. De moeder van Marit heeft dezelfde hobby heeft als de dossierbehandelaar en er ontstaat een levendig gesprek. Na uitleg van de spelregels en ondertekenen van de mediationovereenkomst start de mediation in een prettige setting.
Marit vertelt haar verhaal
Ze is verdrietig en boos op de vrouw die haar dronken aanreed. Haar droom om dierenarts te worden is weggenomen. Ze heeft jarenlang gerevalideerd en daarna een opleiding gedaan tot dierenartsassistente. Het werken valt haar zwaar, ze werkt nog maar 16 uren. Ze is ook boos op de verzekeraar, die twijfelt of ze dierenarts was geworden. De moeder en advocaat van Marit vullen haar verhaal aan.
De dames aan verzekeraarszijde zijn inlevend
Ze vinden het erg dat hun verzekerde deze situatie heeft veroorzaakt. Bij het aanhoren van Marit’s moeder zijn ze zichtbaar emotioneel. Marit en haar moeder zien dat achter verzekeraars ook gewoon mensen zitten. Er ontstaat wederzijds begrip.
Rond de lunch ga ik afzonderlijk met partijen in gesprek. Wat wil Marit en wat wil de verzekeraar? Marit wil financiële zekerheid voor de toekomst en de verzekeraar wil hier over meedenken.
Om 17 uur zijn de partijen het eens over het bedrag dat de verzekeraar aan Marit uitkeert. Een voor beide partijen acceptabele uitkomst.
Marit is opgelucht
Het langlopende traject zit erop, ze kan verder met haar leven. De dames aan verzekeraarszijde zijn blij dat de zaak naar ieders tevredenheid wordt gesloten. In een afsluitend rondje geeft iedereen aan hoe hij of zij naar huis gaat. Ik bedank partijen voor hun inzet en constructieve bijdrage en ben blij dat mijn faciliterende rol heeft geleid tot een tevreden resultaat.
Deze fictieve casus is geschreven door advocaat en mediator Nicole Bastiaans en is gepubliceerd in de herfsteditie van LetselschadeNEWS.