Diagnose borstkanker gemist
7 juni 2013. Vandaag zijn de onderhandelingen afgerond en is de schadevergoeding geregeld voor de nabestaanden van een vrouw bij wie de diagnose borstkanker is gemist in het Tergooi ziekenhuis in Hilversum. De vrouw is op 49-jarige leeftijd overleden en laat een man achter en een minderjarig kind.
Er gaat veel mis in ziekenhuizen, zo ook in dit geval. In 2005, toen het eerste radiologische mammografische onderzoek plaatsvond, was al sprake was van een maligniteit die bij een goede mammografische techniek en een adequate work-up met stereotactische biopten niet was gemist. De biopten zijn niet juist uitgevoerd en gecontroleerd. Het tweede digitale mammografische onderzoek gebeurde in december 2006. Er is toen fout op fout gestapeld, en werd weer de juiste diagnose gemist waardoor haar leven helaas niet meer te redden was.
De verzekeraar van het ziekenhuis Medirisk heeft de aansprakelijkheid erkend. Voor de bepaling van de schade is het van belang te weten hoe groot haar overlevingskansen zouden zijn geweest als de tumor op tijd zou zijn ontdekt. Daarover is door een deskundige gerapporteerd. Zijn conclusie was een kans van 80% op overleven bij een goede medische behandeling. De kans op genezing bij tijdig ontdekken van borstkanker is groot. Daarna hebben wij de schade verder in kaart gebracht. Onderdeel van de schade was ook een bedrag aan smartengeld voor de vrouw in kwestie, die wist dat zij zou komen te overlijden door de fouten in het ziekenhuis. Nabestaanden kunnen hier aanspraak op maken indien voor het overlijden het ziekenhuis aansprakelijk is gesteld.
Het bepalen van de hoogte van de schade is maatwerk, waarvoor specialisten van SAP ingeschakeld kunnen worden. Ga er vanuit dat verzekeraars zo weinig mogelijk willen betalen, en dat er flink moet worden onderhandeld. Het grote voordeel dat wij als advocaten hebben is dat wij goed kunnen inschatten hoe rechters tegen zaken aankijken. Daar komt bij dat verzekeraars niet zitten te wachten op uitspraken van rechters die hoge vergoedingen toewijzen en dat geeft direct de onderhandelingsruimte aan waar onze clienten van kunnen profiteren.