De Stentor: Schade ramp binnen twee jaar vergoed
Nabestaanden van de slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne krijgen een schadeclaim binnen twee jaar na de ramp vergoed.
Het gaat om schade tot een maximum van 129.200 euro die Malaysia Airlines op grond van het verdrag van Montreal verplicht is te vergoeden, zonder een beroep te kunnen doen op overmacht.
Letselschadeadvocaat Veeru Mewa van Beer Advocaten uit Amsterdam: “Overal wordt een bedrag van maximaal 114.000 euro genoemd. Maar dat bedrag was eerder al verhoogd.”
Wie schade claimt, moet die wel aantonen. Sander de Lang van letselschadeadvocaten SAP uit Amersfoort: “Als je maar 10.000 euro schade hebt, krijg je niet meer uitgekeerd.” Zowel De Lang als Mewa heeft tientallen slachtoffers bijgestaan na de vliegrampen met Turkish Airlines in 2009 bij Schiphol en met Afriqiyah Airways bij de Libische hoofdstad Tripoli in 2010. Zij zijn verplicht te zwijgen over de schadevergoedingen die aan de slachtoffers zijn uitgekeerd. Beide advocaten verwachten dat de nabestaanden die meer schade geleden hebben dan 129.200 euro, de noodzaak van de door Malaysia Airlines gevolgde vliegroute over het oorlogsgebied in het oosten van OekraÔne zullen betwisten. De Lang: “Zeker nu er meer berichten komen dat meerdere Europese luchtvaartmaatschappijen informatie hadden dat het gebied niet veilig is. Uiteindelijk is het de luchtvaartmaatschappij zelf die een besluit neemt over de route die gevolgd wordt.”
Vaststelling van de precieze schadevergoeding is een ingewikkeld proces, zeggen beide advocaten. Mewa: “Het is de vraag welk recht van toepassing is. Het Nederlandse, Maleisische of misschien het Australische recht. Dat kan groot verschil uitmaken. Nederland betaalt geen smartengeld aan nabestaanden.” De Lang: “In vrijwel de hele wereld wordt er wel smartengeld aan nabestaanden betaald.”