De Gooi- en Eemlander: Huiver voor claim-cowboys ramp
Amerikaanse letselschadeadvocaten zijn bezig nabestaanden van de 194 Nederlandse slachtoffers van de vliegramp in Oekraïne te benaderen. Zij willen dezen overhalen met hen in zee te gaan voor een hoge schadevergoeding van Malaysia Airlines.
Dat zeggen Nederlandse letselschadeadvocaten. Vandaag zou een Amerikaan in de omgeving van Schiphol al een presentatie voor nabestaanden geven, zegt de Amsterdamse letselschadeadvocaat Veeru Mewa. Genoemd worden iemand uit Houston en de National Airdisaster Alliance uit Washington. Bevestiging daarvan viel in Amerika niet te krijgen. De Amerikanen zouden kleine Nederlandse advocatenkantoren gebruiken om de Amerikaanse wet te omzeilen die binnen 45 dagen na de ramp actief contact met slachtoffers of nabestaanden verbiedt.
Via deze kleine kantoren worden nabestaanden met de Amerikanen in contact gebracht. De Amerikanen hanteren een nogal agressieve benadering. Het is de vraag of dat zij wel de meest gewenste manier van dienstverlening bieden , zegt Oswald Nunes, coˆrdinator van LSA, de letselschadeadvocaten.
Volgens Sander de Lang van SAP advocaten uit Amersfoort werken Amerikaanse advocaten op no cure, no pay-basis en moet 35 procent afgedragen worden na een succesvolle claim. Dat is nog niet toegestaan in Nederland. De Lang: Juridische kosten die nabestaanden maken, worden mee vergoed in de schade.
De Lang schildert de Amerikaanse advocaten af als cowboys. Een cliÎnt van ons kreeg net nadat hij uit het ziekenhuis was ontslagen na de vliegramp met Turkish Airlines in 2009 op een zondag bezoek van zes van die Amerikaanse types, terwijl hij met rugpijn en onder de morfine thuis op de bank lag. Hij zette zijn handtekening onder een schadeclaim van 10 miljoen dollar. Dat heb ik op het nippertje via een rechter in Chicago ongedaan kunnen maken.
De Lang zegt dat Amerikaanse advocaten geen onderzoek doen naar de ramp. Ze verzamelen een boel slachtoffers, leggen een miljoenenclaim neer bij de luchtvaartmaatschappij die de schade kan afkopen zonder de rechter in te schakelen. Dat doet zo’n maatschappij dan om er vanaf te zijn.