• 100% Gratis advies
  • Hoogst Haalbare resultaten
  • Grootste Letselschade advocatenkantoor van NL
  • 30 Jaar ervaring

Costa Concordia

100%

Gratis advies

Hoogst

Haalbare resultaten

Grootste

Letselschade advocatenkantoor van NL

30

Jaar ervaring

Costa Concordia

We schrijven 13 januari 2012: voor de kust van het Italiaanse eiland Isola del Giglio strandde het 290 meter lange cruiseschip op een rots. Er ontstond een scheur van tientallen meters en door het naar binnen gutsende water kapseisde het schip. Er vielen vermoedelijk 32 doden, alhoewel dat door de aanwezigheid van enkele verstekelingen nog steeds geen zekere zaak is. Er waren op dat moment eveneens 42 Nederlanders aan boord van het schip. Niet alleen zagen zij hun verhoopt plezierreisje in het water vallen, bovendien hadden sommigen van hen ook medische klachten en waren zij emotioneel sterk onder de indruk. Enkele overlevenden vroegen dan ook de bijstand van SAP Advocaten.

Costa Concordia

We schrijven 13 januari 2012: voor de kust van het Italiaanse eiland Isola del Giglio strandde het 290 meter lange cruiseschip op een rots. Er ontstond een scheur van tientallen meters en door het naar binnen gutsende water kapseisde het schip. Er vielen vermoedelijk 32 doden, alhoewel dat door de aanwezigheid van enkele verstekelingen nog steeds geen zekere zaak is. Er waren op dat moment eveneens 42 Nederlanders aan boord van het schip. Niet alleen zagen zij hun verhoopt plezierreisje in het water vallen, bovendien hadden sommigen van hen ook medische klachten en waren zij emotioneel sterk onder de indruk. Enkele overlevenden vroegen dan ook de bijstand van SAP Advocaten.

Verhalen van de schade

In de praktijk bleken verschillende instanties en personen aangesproken te kunnen worden voor het verhalen van de schade. In de eerste plaats denken we natuurlijk aan de kapitein die zijn schepelingen in gevaar bracht en bovendien ook zelf de benen nam. Eveneens konden we de rederij Costa Crociere aanspreken, volgens de Italiaanse wet zijn zij immers verantwoordelijk voor fouten van hun werknemers. We denken tot slot ook aan de in Miami gevestigde eigenaar van het schip en aan de Nederlandse reisorganisator waar de tickets geboekt werden.

Steeds zoeken naar de beste oplossing

Welke partij aangesproken wordt, is vaak afhankelijk van verschillende factoren. De kapitein zal bijvoorbeeld onvoldoende kapitaalkrachtig zijn om de schade te vergoeden. Toch moet ook gekeken worden naar het toepasselijk recht: in ieder land zijn de berekeningsregels voor de schadevergoeding immers anders. Soms is het ook om die reden interessant om een andere partij aan te spreken. Zo traden wij bijvoorbeeld uitbundig in overleg met Amerikaanse advocaten, aangezien de schadevergoedingen daar vaak een stuk hoger liggen. Ook voor het aanspreken van de Italiaanse rederij is dat overigens het geval: de Italiaanse smartengeldvergoeding is immers hoger dan in Nederland. Bovendien moet ook rekening gehouden worden met enkele praktische bekommernissen. Zo gebeurde het bergen van het schip zonder het versnijden ervan, voornamelijk omwille van milieubekommernissen. Hierdoor liep de bergingskost al snel op tot enkele honderden miljoenen euro's. Alhoewel dat voor rederij Costa Crociere S.p.A. niet onoverkomelijk was, kan lang niet iedere rederij kan zo'n grote bedragen probleemloos ophoesten. Ook eventuele verzekeringstechnische beperkingen kunnen hier immers een rol spelen. Tot slot moeten we ook allerhande internationale verdragen in rekening brengen. Zo legt ook het beperkingsverdrag allerhande beteugelingen op omtrent de aansprakelijkheid van de rederij. Kortom: de zoektocht naar de beste oplossing is vaak multidisciplinair. Er worden talloze factoren in rekening gebracht en er moeten voortdurend afgewogen keuzes gemaakt worden, uiteraard stuk voor stuk in het belang van de slachtoffers.

Schadevergoeding claimen

Wat de af te leggen weg is, welk recht toegepast zal worden en hoe op een efficiënte manier een maximale schadevergoeding kan bekomen worden: het is een praktijkstudie waarbij het belang van de cliënt centraal staat. Hierbij hebben we het niet alleen over het vergoeden van de hutbagage maar eveneens om de medische kosten en de smartengeldvergoeding. Een compenserende en maximale schadevergoeding voor de slachtoffers, is nu eenmaal rechtvaardig. Door te kiezen voor SAP advocaten garandeerden onze cliënten zich ervan dat zij niet achter het net zouden vissen.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.

Uw verhaal samen met ons bespreken?

Dat kan geheel vrijblijvend!

Tijdens dit gesprek delen wij graag onze kennis en overleggen we de aanpak.

Indien nodig stappen we voor u naar de rechter.