Telegraaf | AMSTERDAM – Een jaar na de vliegtuigcrash bij Schiphol zijn de procedures voor schadevergoedingen in volle gang. Verscheidene partijen zijn daarmee bezig namens de inzittenden die gewond raakten of de nabestaanden van personen die omkwamen toen een Turkish Airlines-vliegtuig 25 februari 2009 tijdens de landing neerstortte. Vooral Boeing, de maker van het gecrashte toestel, is een doelwit.
De belangrijkste procedures lopen in de staat Illinois in de Verenigde Staten. Slachtoffers kunnen daar doorgaans een hogere schadevergoeding krijgen dan in Nederland. Twee Amerikaanse advocatenkantoren hebben er een zaak aangespannen tegen Boeing: Kreindler & Kreindler en Clifford Law.
Beide werken samen met Nederlandse letselschadeadvocaten. Kreindler & Kreindler met onder meer SAP Advocaten en Beer Advocaten. Die twee vertegenwoordigen samen circa vijftig slachtoffers die zijn aangesloten bij de Stichting Slachtoffers Vliegramp 25-02-2009. Clifford Law trekt op met luchtvaartadvocaat Frans Vreede, die 18 personen representeert.
Beide Amerikaanse kantoren dagvaardden Boeing in november. Clifford Law namens vier personen, Kreindler & Kreindler namens één. Het gaat om proefprocedures. Als die succesvol zijn, stappen ze ook namens de andere slachtoffers naar de rechter.
De komende tijd houdt de rechter zich vooral bezig met de vraag of de zaak überhaupt in Amerika kan worden behandeld. Vreede: „Het voornaamste probleem is niet de schuldvraag, maar of de rechter zal zeggen: Turken, Nederlanders, ga maar naar Europa.” Maya Spetter van SAP Advocaten: „Wij hopen hier medio 2010 meer duidelijkheid over te hebben”.
Dat de pijlen op Boeing worden gericht, is niet zo verrassend. Al vlak na de ramp concludeerde de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid in een allereerste onderzoek dat een van de hoogtemeters van het vliegtuig niet goed werkte tijdens de landing. Uit een onlangs uitgelekt conceptrapport van diezelfde raad zou ook blijken dat de bemanning van Turkish Airlines geen cruciale fouten heeft gemaakt. De verschillende partijen wachtten in spanning op eind maart. Dan komt de Onderzoeksraad naar verwachting met het definitieve rapport.
Turkish Airlines betaalde de afgelopen tijd overigens al schadevergoedingen aan inzittenden van het vliegtuig. Dat moet volgens het internationale Verdrag van Montreal. In sommige gevallen ging het om voorschotten, in andere (als slachtoffers al helemaal uitbehandeld waren) om definitieve bedragen.
De verwachting is wel dat als in een later stadium inderdaad komt vast te staan dat vooral Boeing blaam treft, Turkish Airlines bij de vliegtuigbouwer aanklopt om de uitbetaalde bedragen terug te vragen. „Ik verwacht dat Boeing een groot deel van de schade gaat vergoeden”, zegt Spetter.
Er is verder nog een aantal andere advocaten die slachtoffers vertegenwoordigen. Het Nederlandse kantoor CMS Derks Star Busmann bijvoorbeeld sluit zich later misschien ook nog bij Kreindler & Kreindler aan. Voordat het daar een besluit over neemt, wacht het eerst het rapport van de Onderzoeksraad en de onderhandelingen met Turkish Airlines af.