TROUW | Vliegtuigbouwer waarschuwde voor probleem met hoogtemeter, maar deed er niets aan
Een ontwerpfout van Boeing leidde tot de vliegtuigcrash bij Schiphol, zeggen experts. Het proces tegen de vliegtuig-bouwer is begonnen.
Het vliegtuigongeluk bij Schiphol met de Boeing 737-800 van Turkish Airlines was te voorkomen geweest. Het probleem van de haperende linker radiohoogtemeter dat de aanleiding was van de crash op 25 februari dit jaar, komt vaker voor. Vliegtuigbouwer Boeing is al jaren,van deze ontwerpfout op de hoogte.
Dat zegt advocaat Marc Moller van het New Yorkse advocatenkantoor Kreindler & Kreindler. Hij behartigt de belangen van de grootste groep slachtoffers van de Schipholcrash, samen met een aantal Nederlandse advocatenkantoren.
In september 2007 en november 2008 hadden twee Boeings 737-800 hetzelfde probleem, zonder dramatische gevolgen. De luchtvaartautoriteiten gaven aan dat dit lag aan de linker radiohoogtemeter die verkeerde informatie doorgaf aan het automatische gashendelsysteem,waarna de automatische piloot de landing inzette. Datzelfde gebeurde bij de fatale vlucht van Turkish Airlines. Ook na de Schipholcrash is het mankement niet opgelost. Op 7 april van dit jaar gebeurde in Australië hetzelfde, evenmin met gevolgen. Ook daar ging het om een Boeing 737-800 en herkenden de piloten de systeemfout niet. De drie piloten van Turkish Airlines constateerden het probleem eveneens te laat.
Gisteren legden de advocaten de zaak voor aan de rechtbank in I1hnois, de Amerikaanse staat waar het hoofdkantoor van Boeing is gevestigd. Ze stellen Boeing aansprakelijk,omdat de bouwer op de hoogte was van het mankement en er niets aan heeft gedaan.
Twee weken voor het ongeluk bij Schiphol schreef Boeing al een memo aan alle luchtvaartmaatschappijen waarin stond dat de radiohoogtemeters vaker falen. De bouwer schrijft dat het defect waarschijnlijk bij de hele vloot voorkomt. Om het probleem tegen te gaan, adviseerde Boeing de antennes van de hoogtemeters regelmatig te controleren op vocht en roestvorming, want dat is volgens het bedrijf de vermoedelijke oorzaak van de hapering.
Amerikaanse piloten en vliegtuigbouwkundigen die door de advocaten zijn ingeschakeld, bevestigen dat de falende radiohoogtemeter een ontwerpfout is. Elke Boeing heeft twee radiohoogtemeters, maar alleen de linker communiceert met het gashendelsysteem. Als die linker meter hapert, krijgen de andere systemen verkeerde informatie, zoals bij de Schipholcrash gebeurde. De deskundigen zeggen dat dit mankement ‘eenvoudig en relatief goedkoop’ is te repareren.