Dat meldt CNN op basis van bronnen. Die bronnen zouden het conceptrapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid hebben ingezien en hebben gelezen dat pro-Russische rebellen MH17 hebben neergeschoten.
Geert Jan Hahn volgt het MH17-dossier voor BNR, hij benadrukt nogmaals dat CNN het rapport niet zelf in handen heeft. “Ze zouden een aantal mensen hebben gesproken die wel het rapport hebben ingezien. CNN meldt ook dat het rapport niet alleen naar betrokken landen is gestuurd, zoals gebruikelijk is, maar ook naar enkele agentschappen, waaronder Boeing. Daar zou een lek zijn ontstaan. Over de mogelijke dader zou de onderzoeksraad zich eigenlijk niet uitspreken in dit onderzoek, maar nu blijkt volgens CNN dat ze er zo zeker van zijn wie het gedaan heeft, dat het toch in het rapport staat.”
Te gevaarlijk
Ook Malaysia Airlines gaat niet vrijuit. “Dat heeft te maken met de discussie die is ontstaan over het luchtruim en de veiligheid”, vertelt Hahn. “Over het wel of niet vliegen over conflictgebieden. Malaysia Airlines zou enkele berichten daarover in juli vorig jaar hebben genegeerd, en zou dus hebben geweten dat het niet veilig was om daar te vliegen.”
Schadeclaims
Volgens advocaat Sander de Lang, die 25 nabestaanden van de MH17-ramp vertegenwoordigt, kan dit laatste nogal van invloed zijn op de schadeclaims. “De schadevergoedingen waar we nu met Malaysia Airlines over praten vallen onder het verdrag van Montreal, dat verdrag bepaalt dat Malaysia Airlines alle vergoedingen tot 140.000 euro moet betalen. Voor alles daarboven geldt een schuldaansprakelijkheid met omgekeerde bewijslast.Dat betekent dat Malaysia Airlines moet bewijzen dat haar geen enkel verwijt treft. Met dit eerste bericht vanuit het rapport, lijkt dat verwijt er wel te zijn. En dan is die limiet uit het verdrag van toepassing.”