Recent was in het nieuws dat de Brandwonden Stichting de afgelopen jaren een toename in het aantal patiënten zag die brandwonden hadden opgelopen, nadat rubberen warmwaterkruiken zomaar ineens ontploften. De oorzaak voor de toename kon de stichting niet geven. Mogelijk heeft het te maken met hoge gasprijzen, waardoor mensen naar alternatieven zoeken om zich warm te houden. Men zet thuis de thermostaat lager en pakt er een kruik bij om zichzelf warm te houden.
Door Peter Vrijmoed
Wat de reden ook is, het blijft tamelijk bizar nieuws natuurlijk en met jonge kinderen thuis, waarvan één de vier maanden nog moet aantikken, krabde ik mijzelf wel even achter de oren. Regelmatig vul ik namelijk kruiken om in de wieg te leggen en nooit heb ik erbij stilgestaan dat die dingen kunnen ontploffen. Dat ze zouden kunnen gaan lekken en dat het dus verstandig is om de sluiting goed te controleren had ik dan nog net wel bedacht. Maar dat die kruiken ook kunnen ontploffen eerlijk gezegd niet.
Natuurlijk ga ik bij zo’n nieuwsbericht in mijn hoedanigheid als letselschadeadvocaat denken aan productaansprakelijkheid. De kans dat een dergelijk ongeluk zal leiden tot productaansprakelijkheid van ofwel de producent of de verkoper acht ik alleen niet groot. De kruiken zijn voorzien van veiligheidsvoorschriften (die ik zelf ook nog nooit had gelezen, tot het nieuwsbericht) en zeker als ze ouder zijn is het verstandig om de kruik goed te controleren op onvolkomenheden. Daarom zal in de meeste gevallen geen sprake zijn van een gebrekkig product. Voor zover ik weet hebben deze incidenten nog niet tot schadeclaims geleid in Nederland. Gaat het om een nieuw product wat normaal gebruikt wordt en toch ontploft, dan is het natuurlijk een heel andere zaak.
In Nederland is overigens volgens het Verbond van Verzekeraars de laatste jaren wel een stijging te zien in het aantal ingediende schadeclaims aangaande productaansprakelijkheden. SAP Advocaten doet wat dat betreft ook een duit in het zakje door (terecht) op te komen voor gedupeerde gebruikers van slaapapneu apparaten of vrouwen met lekkende borstimplantaten.
Met name op het gebied van massaclaims groeit het aantal schadeclaims met betrekking tot productaansprakelijkheid. Ook wil de EU de bescherming voor consumenten uitbreiden door niet alleen fysiek letsel als vorderbare schade aan te merken, maar ook psychiatrisch letsel . Op zich geen slechte ontwikkelingen. Het houdt de producent scherp om veiligheid hoog in het vaandel te houden in een wereld waarin alles almaar goedkoper moet en dus (vaak ook) kwalitatief minder goed en minder veilig. Dergelijke goedkope productieprocessen werpen bij mij dan ook wel vragen op over de kwaliteit van de producten. Om nog maar te zwijgen over de arbeidsomstandigheden waaronder die spotgoedkope producten worden gemaakt.
Tot slot verwacht ik niet dat met de stijging van het aantal massaclaims wij richting een Amerikaanse claimcultuur gaan. Daarvoor zijn onze rechtssystemen te verschillend. Aan de andere kant is algemeen bekend dat wat in Amerika zich afspeelt, uiteindelijk ook over de grote plas onze kant op komt. Ik denk aan Halloween, Black Friday, de kerstman en zelfs het Trumpisme. En als dat laatste ook al mogelijk is, dan is de stap naar een massaclaim tegen een producent of verkoper van mogelijk ontploffende warmwaterkruiken misschien eigenlijk helemaal niet zo groot.