Autoverlichting

Dagrijlicht, dimlicht of mistlicht

De herfst is begonnen. In Nederland betekent de herfst automatisch ook (ochtend) mist. Deze mist kan gevaarlijk zijn. Zo waren er vorige week op één ochtend drie grote verkeersongevallen, waarvan één met een fatale afloop. Mist hangt vaak samen met slecht zicht. Om de veiligheid te bevorderen hebben alle auto’s een mistachterlicht. Je mag het mistachterlicht alleen niet altijd gebruiken. Soms is er slecht zicht, maar is het niet slecht genoeg om met mistachterlicht te rijden. Wel slecht zicht, geen mist. Dat vraagt om een ander soort verlichting. En dan heb je ook nog de kans dat er geen slecht zicht is, maar je eigenlijk wel met verlichting wilt rijden. Weer een ander soort verlichting.

Laten wij eens wat licht op deze begrijpelijke verwarring schijnen.

Verlichting overdag

Het is in Nederland niet verplicht om met dagrijverlichting te rijden. In de wet is enkel opgenomen dat motorvoertuigen overdag dagrijverlichting aan mogen hebben staan. Het hoeft momenteel dus niet per se, maar het is ook niet verboden. Veel auto’s die dagrijverlichting hebben, hebben deze verlichting niet aan de achterkant. Het zijn dus alleen de koplampen.

Wanneer er overdag sprake is van slecht zicht, kun je andere verlichting gebruiken: het dimlicht. Wanneer het donker is, is het gebruik van dimlicht een verplichting. Als je het dimlicht aan hebt, brandt dit zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de auto.

Mist

En hoe zit het dan met mist? Want bij mist is er ook slecht zicht. Toch is het de bedoeling dat je bij hevige mist niet de dimlichten, maar de mistlichten gebruikt. Het mistachterlicht mag aan wanneer het zicht minder is dan 50 meter, maar niet wanneer er sprake is van zware regen. De mistvoorlichten mogen alleen gebruikt worden als het zicht ernstig wordt belemmerd door mist, sneeuwval of regen.

Steeds meer mensen rijden overdag altijd met verlichting aan. De ANWB krijgt echter ook vaak het bericht van automobilisten die andere weggebruikers zonder achterlicht zien, ook wanneer het donker begint te worden of het zicht slecht is. Dit zit ‘m in het feit dat de dagrijverlichting dus alleen aan de voorkant licht geeft. Mensen vergeten om te schakelen naar dimlicht wanneer het zicht minder wordt en veel automobilisten weten ook niet dat ze aan de achterkant geen licht aan hebben. Dit kan hele gevaarlijke situaties opleveren. Zo wordt de kans op een kop-staartbotsing groter.

Aansprakelijkheid

Vaak is iemand die tegen de achterkant van een andere automobilist aanrijdt aansprakelijk. Dit komt doordat een bestuurder in staat moet zijn om zijn auto tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan zien en de weg vrij is. Wanneer de voorste automobilist geen of de verkeerde verlichting aan heeft, kan de schadevergoedingsplicht die de aansprakelijke persoon heeft echter verminderd worden. Vaak betaalt de WAM-verzekeraar van de achteroprijder deze schadevergoeding. Verkeerde verlichting is dus niet alleen gevaarlijk, maar het zorgt er ook voor dat áls er iets gebeurt, je kans hebt op minder schadevergoeding.

Ben jij het slachtoffer van een verkeersongeval? Vertel ons het verhaal en we kijken samen hoe we je kunnen helpen.