Voor het tijdschrift Letsel & Schade schreef SAP-advocaat Bas Hopman onlangs een artikel over de aansprakelijkheid voor de zelfrijdende auto. Daarin beantwoord hij de vraag of de huidige regels voor verkeersaansprakelijkheid en productaansprakelijkheid voldoende bescherming bieden aan slachtoffers.
Zijn conclusie luidt dat slachtoffers tegen forse bewijsproblemen aan zullen lopen, omdat de auto niet langer wordt bestuurd door een mens, maar door een artificialintelligence (AI) en machinelearning. Daarom bepleit hij aanpassing van de huidige regelgeving, risicoaansprakelijkheid voor kunstmatigeintelligentie en AI-aangedreven producten, en een verplichte first party verzekering voor zelfrijdende motorvoertuigen.
Bieden de huidige Nederlandse regels voor verkeersaansprakelijkheid en productaansprakelijkheid voldoende bescherming aan slachtoffers van de zelfrijdende auto? In de literatuur wordt wel betoogd dat het bestaande stelsel de rechter daarvoor genoeg ruimte biedt. Bas Hopman ziet daarentegen fundamentele problemen en beargumenteert dat het huidige recht de slachtoffers niet goed zal beschermen.
Lees het artikel 'Autonoom en toch gecrasht'.